Duminică, un bun prieten m-a invitat, de ziua lui, la o "Soleanca" la Chișinău. Pe care am apreciat-o binevoitor, mai ales că a fost precedată de două shot-uri de Hortița, pe care o recomand.
Nu insist asupra iahniei cu afumătură, sever ajustată de o colecție de murături și nici asupra Traminerului (care nu seamănă cu al nostru), dar nici asupra vinului Roze, pe care l-ați văzut în poză. O mențiune aș face plăcintei cu ou, carne și brânză care, zău, nu mai trebuia.
A durat ceva, mai ales că am dorit să vizităm și MallDova, pregătit de Crăciunul pe vechi, căutând păpușa Masha.
Ideea e că ne-am simțit bine, dar noaptea se apropia. Și n-aveam chef de stat în vamă. Așa că m-am gândit să profit de facilitățile Poliției de Frontieră, care ne oferă, în timp real, informații despre aglomerația din vamă. Am deschis internetul (în roaming) un minut și ne-am asigurat un drum liniștit și rapid spre casă. Pe drum am primit un mesaj ciudat, că am consumat 50 euro pe internetul în roaming și dacă mai vreau internet să le mai dau niște bani. "Aberații", a spus creierul meu amorțit de plăcintă. "Cum poate costa un minut de internet în patria soră 50 de euro?! Nimeni nu este nebun să facă așa ceva. Este o greșeală."
M-am înșelat. Nu era o greșeală.
După două zile zi am primit factura: 307,68 lei. Care e mai mult de 50 de euro, între noi fie vorba. Dar când te lăcomești la un contract de telefonie de 4 euro trebuie să fii pregătit și pentru așa ceva.
"Nu-i nimic, mi-am zis eu, încă îmbătat de aroma soleancăi (cu smântână și lămâie). O plătesc luna viitoare, după ce îmi mai revin cu banii (tocmai am fost peste hotare, nu-i așa?)". Aici Kafka și cu Grinch au făcut un copil: termenul e de TREI ZILE. Adică trebuia plătită până azi.
Am mai pățit-o cu firma lui Zoli. Când e vorba să-ți ia gâtul folosește ultimele descoperiri în domeniu. Pun pariu că ăia de la Star Wars aici au văzut prima dată sabia aia roșie, care crește din lanternă.
Așa că am împrumutat euro (ca să dau înapoi tot euro), am schimbat la banca unde ne jupoaie la bancomat (la asta o să mai revin) și i-am cerut domnișoarei-drăguțe să rețină din bani pentru plata dijmei.
Am luat chitanța și, fericit, le-am scris la adresa de mail menționată că le-am dat tainul, cu lux de amănunte: cine sunt, ce număr port, care e numărul facturii, care e numărul chitanței, în final o odă de preamărire (cu stimă...).
Asta dimineață, devreme. Am fost al doilea client!
După serviciu mă apucă grija și zic că n-ar fi rău să-i sun pe robii lui Tezarii și să le spun să nu glumească cu mine (cum au mai făcut) că le-am plătit birul și am nevoie de telefon/internet/tv în weekend.
Mi-a răspuns o domnișoară-drăguță, care m-a asigurat că totul e în regulă dar, în mod excepțional, în mod cu totul excepțional, dacă se întrerupe serviciul să-i sun și imediat voi fi reconectat (telefonul, nu eu).
Am fost deconectat. Dar au fost politicoși și mi-au dat SMS înainte. Așa, ca să-mi bată obrazul că n-am ținut cont de celelalte 547.435.324.765 de SMS-uri de amenințare pe care le-am primit săptămâna asta, eu și membrii familiei mele.
Am sunat din altă rețea (Slavă Cerului că am telefoane și în alte rețele) și mi-a răspuns nepotul lui Beke Istvan: "Trebuia să faceți poză la chitanță să ne-o dați pe mail, că banca poate confirma abia în termen de cinci zile. Așa e procedura."
Degeaba i-am spus că n-am văzut scrisă nicăieri procedura asta, degeaba i-am explicat că chitanța e la birou și nu bat orașul pe zăpadă ca să mă conformez procedurii, a rămas pe a lui: nu pot suna și nu am internet pe telefon. Pentru un trafic de 4,7 Mb, care m-a costat 50 de euro!
Deci, dragi prieteni, dacă voi avea ceva important să vă comunic, mai bine sunați voi.
P.S. Acu stau și mă gândesc: oare mi se trage de la faptul că am chefuit după ce s-a terminat Revelionul de la noi și n-a început Crăciunul la ei? Oi fi fost atras într-o chestie temporală sau ceva?
vineri, 8 ianuarie 2016
vineri, 25 septembrie 2015
Cu reclama la WC
Când începe reclama la tv mut pe alt
post. Acolo, coincidență, începe calupul de reclame. Mut pe altul,
ce să vezi? - reclame. Și tot așa. Mai ales la posturile de știri
e chestia asta. Adică se bat între ele (posturile de știri), dar
când e vorba de parale își dau mânuța fructuos și dau reclamele
în același timp, ca să n-ai de unde alege.
Eu nu mă uit la reclame din câteva
convingeri foarte sănătoase. În primul rând, nu am impresia că
emisiunile au o calitate atât de bună încât să le fac cinstea de
a urmări și sponsorii. Oricum spun minciuni, iar cablul și
curentul eu le plătesc, deci mă mint pe banii mei.
În al doilea rând, „vedetele”
unor „emisiuni” iau cam mulți bani pentru ceea ce fac. De aia nu
mă uit nici la știri, nici la manele, nici la cearta mătușii cu
nepotul violat, așa că acum vorbesc din amintiri cam îndepărtate.
În al treilea rând, reclamele sunt
atât de proaste și par destinate exact iubitorilor de emisiuni de
la ora 5, încât cred că nu-mi sunt destinate, așa că mai bine mă
duc la toaletă.
De fapt aici voiam să ajung. Acesta
este singurul merit pe care îl găsesc pauzei publicitare, timpul pe
care ți-l dă pentru a asculta de nevoile trupului, timp în care
poți rememora momentul culminant al filmului, cu eventuale analize
și asta fără a pierde vreun minut din program.Nu puteam face asta
pe vremea lui Ceaușescu pentru că atunci filmele nu se întrerupeau
decât dacă trebuia să înceapă jurnalul cu vreun breaking-news
despre efectele miraculoase ale mecanizării în domeniul muzical.
Dar și chestia asta are un
inconvenient. Problema e cam așa: fiind toate reclamele în același
moment, toată lumea se duce la toaletă cam odată, ceea ce înseamnă
că evacuarea reziduurilor în canalizare are loc simultan. Asta
aglomerează conductele, o mare cantitate de murdărie străbate
orașul și de asta, cred eu, miroase atât de urât uneori
societatea noastră.
miercuri, 23 septembrie 2015
Șoferie, boală grea...
Nu cred în chestia că „toți
taximetriștii sunt tâmpiți”. Sunt oameni și ei cum sunt și
alții, unii mai buni, alții mai răi. Problema e că, atât timp
cât au mașini galbene, sunt ușor de identificat și de etichetat.
Am văzut și eu, ca toată lumea,
diverși șoferi de taxi care cam sfidează regulile și pe noi,
ceilalți șoferi. I-am văzut întorcând pe linie continuă, i-am
văzut staționând în intersecție, unde încurcă cel mai rău,
i-am văzut depășind în condiții de risc și altele de care nu
mai vreau să-mi amintesc. Am văzut, ce-i drept, și șoferi de taxi
care m-au lăsat să ies de pe un drum fără prioritate, care m-au
ajutat cu atitudine amabilă în alte situații, deci am motive să
nu-i bag pe toți în aceeași oală.
În general, plec de acasă calm. Mă
bucur când Heidi (Corsa-Klum) o ia la a doua cheie și mă înscriu
în universul traseelor rutiere cu bucuria că împărtășesc asta
cu miliarde de semeni încântați de forma rotundă a volanului.
În zilele astea e cam greu de circulat
prin oraș, în anumite zone. Se lucrează, cam toată lumea vrea să
pornească și să ajungă odată, e cam dificil să rulezi cu viteză
constantă și trebuie să fii atent să nu te apropii prea tare de
alții, dar să nu-i lași nici pe ei să fie pre intimi cu mașina
ta sau chiar cu tine. Graba, dorința de a ajunge un metru mai în
față, ne stresează și ne produc primii nervi. Nu sunt mari, sunt
mititei, abia ca niște cozi de șoricel. Niște cozi mici și
energice care se plimbă neastâmpărate de colo-colo, te sfătuiesc
prost în legătură cu tânărul cu SUV care e proprietarul străzii,
cu tânăra blondă din mașina roșie care trece pe culoarea roșie,
cu stimatul pieton care știe că zebra te ferește de accident, de
șomaj și de buba verde și savurează momentul călcând agale...
Evident că puțină relaxare și
înțelegere ar face minuni în trafic. Am întârzia cu câteva
minute la programul la care și așa nu ajungem la timp, dar ce vis
frumos și feeric am trăi la opt dimineața. Am văzut chestia asta
în alte țări, pe când credeam că nu e posibil așa ceva și am
rămas cu sechele: adică la noi de ce nu s-ar putea?
Conduc o mașină mică și sunt
obișnuit să nu mă ia lumea în seamă. Șoferii de la clasa medie
în sus se simt datori să mă depășească și, dacă cumva ajung
înaintea lor la o intersecție, se simt jigniți și caută cu orice
preț să mă lase iar în urmă. Până și copiii nu prea se
sinchisesc și-mi trec pe dinainte de parcă sunt cățelul comunitar
mic și prietenos de la blocul lor.
Îmi dau seama că e obișnuință de
comportament să te identifici cu mașina pe care o conduci, căci am
căzut și eu în păcatul asta de câteva ori. Când ești pe mașină
compactă îi vezi prăpădiți pe aia din clasa mică („săracii
de ei”). Când conduci SUV sau camionetă te uiți cam de sus, vezi
strada mai departe, e datoria celorlalți să se ferească. Dacă
te-ai cățărat pe camion deja ai mai multe drepturi decât
automobilistul de rând dintr-un motiv foarte simplu: ție îți
strâmbă bara de protecție, dar el se înscrie la „Rabla”.
Clar că n-ar trebui să fie așa.
Strada e a tuturor, indiferent de lungimea caroseriei. Dar
„vitejiile” din trafic ar trebui să aibă o explicație logică.
Sau cel puțin medicală. Poate că mașinile cu încălzire în
scaune ajută un șezut cu circulație proastă să nu înghețe
iarna. Poate că farurile direcționale ajută un gât înțepenit să
se asigure și în lateral. Despre senzorii de parcare nu e nevoie să
mai spun ceva. Dar sutele de cai putere înghesuiți sub capotă ce
să ascundă? Nevoia de viteză? Dacă Gigel își ia mașină ca s-o
impresioneze pe Violeta cu viteza lui nemaivăzută a cheltuit banii
cu folos? Cred că Violetei i-ar plăcea un pic mai lent, dar mai
romantic... Altfel înseamnă că se lasă păcălită de impresia
artistică.
Acum e timpul să-l introduc în scenă
pe taximetristul de azi-dimineață. Eram la intersecția dintre
Splai Bahlui Drept și Bulevardul Primăverii, venind de pe drumul
fără prioritate. Se știe că e cam grea intersecția, că trebuie
să ai grijă la cei care scapă de semaforul de la podul din Tudor,
dar trebuie să fii atent și la cei care vin din Primăverii pe
prima bandă, care cam mână și ei, chiar dacă au spinări de
măgar la trecerea de pietoni. M-am asigurat, deși văzusem Loganul
galben ieșind de pe pod, dar am zis că eu am timp să fac 10 metri
în timp ce el face 300. Am pornit cu scârț și m-am așezat pe
bandă taman când șoferul profesionist mai avea vreo 30 de metri
până la mine și numai ce l-am auzit claxonând și l-am văzut
apoi venind cu viteză călcând linia continuă, ca să mă sperie,
cum s-ar zice. Să-mi dea o lecție! I-am mulțumit frumos cu
degetul mijlociu, supărat că n-am reușit să rămân Zen și în
momentul ăla. De atunci mă tot întreb: „ăsta ce problemă
medicală o avea?”
marți, 22 septembrie 2015
„Asta e leafă? Nu-mi ajunge nici de calmante!”
- Mnăziua...
- Bună ziua.
- Cine e cu reparația pe-aici?
- Păi... pe cine căutați?
- Nu se poate așa ceva! Îmi ia 3 milioane pentru un capăt de țeavă? Da' chiar îmi bagă mâna în buzunar? Eu am pensie de o mie de lei și trebuie să dau 3 milioane pe lucrare?
Nu fac haz că omul compară leii
vechi cu leii noi. E destul de supărat și posibil să nu fie rău
intenționat. Se întâmplă des, urmărind costurile unei reparații
să se uite doar la prețul unui material. În cheltuieli, așa cum
zic legile statului intră și alte piese, uzura uneltelor, manoperă,
transport, cheltuieli indirecte, taxe și impozite, TVA... Se compară
des cu prestația meseriașului din bloc, singurul care are fai și
bormașină, idolul gospodinelor și autoritate tehnică supremă.
Tot la el în bloc. („Păi ce mare șmecherie? Un metru de țeavă,
oleacă de sudură, două coliere și gata treaba! Un milion cu tot
cu banii mei.”) Fără taxe, fără impozite, fără contract, dar
și fără garanție. Din bani netrecuți prin contabilitatea
asociației, deci cam ilegali.
Am făcut explicația mai lungă ca să
înțelegem cum se apreciază prin unele blocuri ofertele de lucrări.
Explicația e simplă: e la fel ca diferența între țigările
cumpărate de la chioșc și cele de contrabandă: ultimele sunt mai
ieftine, dar intri în necaz cu legea. Ca să n-o mai zic pe aia cu
„din taxe și impozite trăiesc instituțiile statului, adică
școala, spitalul, primăria, poliția etc.”.
De regulă, contestatarii vin cu un
text pregătit de-acasă: „să nu mă prostească pe mine cu din
astea, că am lucrat 35 de ani în domeniu, îi știu eu bine pe
ăștia, le știu toate șmecheriile, v-am zis că am lucrat 35 de
ani, mă duc la Primar!”. Asta cu „Primarul” ține loc de salut
final în 60% din cazuri. Este inutil să-i întrerupi, chiar dacă
știi textul pe de rost și ai auzit chiar variante mai bune. Trebuie
lăsați să-și verse amarul, ca să se răcorească. După ce se
răcoreau, unii chiar realizau că s-ar putea să n-aibă dreptate și
s-au „încălzit” degeaba și începeau să devină, ușor-ușor,
mai concesivi: „E mică pensia, domnule, și noi o dăm pe
medicamente. Dacă ne mai ia și statul taxe și impozite nu ne mai
ajunge de mâncare. Știu că ați socotit corect, dar e prea scump,
nu se poate o reducere...?” Aici nu mai fac mișto. Într-adevăr
situația unor concitadini este deplorabilă și mă tot întreb cum
naiba salariile sunt atât de mici, atât timp cât prețurile sunt
atât de mari?
Ideea e că nu prea ai loc de întors
și te expui ușor, fiind la îndemână. Marii furnizor de servicii
au aplicat o tactică interesantă în ultimii ani: call – center.
Primul care a adus în oraș acest sistem a fost furnizorul de apă.
M-am opus cât am putut, considerând că nu poți rezolva problemele
clienților punându-i în dialog cu un robot sau cu o voce fără
chip. Timpul nu mi-a dat dreptate, pentru că tot mai mulți
furnizori au închis porțile clienților, strecurându-i precum oile
în strungă, ca să le treacă cheful de reclamat. Nu înseamnă că
firmele respective sunt mai iubite de clienți, dar când ai monopol
treci asta la „Chestiuni importante – Dosar dospitor nr. 14”.
Săptămâna trecută, la sfârșitul
unei adunări generale de asociație, se ajunge la punctul „Diverse”.
Deși la toate punctele anterioare, vreo șapte la număr, tot
diverse s-au discutat, la ultimul punct a avut cam toată lumea ceva
de povestit. Interesantă mi s-a părut problema unui cetățean mai
în vârstă, probabil pensionar, care avea o treabă „cu aștia de
la cablu, care fură curent de pe casa scării”. Am fost să
verificăm și am constatat că avea dreptate. Într-o cutie
metalică, înghesuite printre fire, se aflau vreo trei aparate
conectate la curent din care clipeau niste beculețe. Dacă nu au
avut acordul asociației să-și întindă firele prin bloc și să
ia curent de pe rețeaua comună se cheamă că au făcut-o cam
haiducește și pot fi trași la răspundere. Este evident că
furnizorul respectiv, preferat pentru prețurile extrem de mici,
poate s-o facă pe nebunul și să zică: „Dragi clienți,
căutați-vă altă firmă care să vă accepte mofturile, că e
plină lumea!”. Adică s-ar întoarce tot împotriva membrilor
asociației. În astfel de cazuri nu poți tăia nodul gordian,
pentru că riști să aprinzi scântei în mediu inflamabil.
Pensionarul nostru nu avea cablu și, probabil, era cam invidios, mai
ales de când s-a trecut la transmisie digitală terestră și
televizorul (dacă e model mai vechi) a devenit decorațiune vintage.
Era hotărât să ceară satisfacție și nu arăta că poate fi
convins. Am analizat cheltuiala cu energia electrică și mi-am dat
seama că întreaga scară plătea cam 35 de lei, odată la două
luni. Cum acesta este un cost care se repartizează pe număr de
persoane, revenea cam 1,5 lei, tot odată la două luni, pentru
fiecare locatar. I-am explicat și l-am întrebat, apoi, cum să
formulăm pretențiile. Mi-a răspuns: „Să-și pună contor și să
ne dea banii înapoi!” Degeaba i-am mai explicat cât ar costa
contorul, dacă firma ar accepta cumva să-l monteze, care ar fi
economia de curent, cât de bine ar trăi după această măsură și
așa mai departe...
Când ai contact direct cu clienții
și ești singurul care face asta preiei cam toate nemulțumirile
provocate de alții: „Dincolo nu ne bagă nimeni în nicio
seamă”. Uneori primești chiar și probleme personale: „Sunt
operată, am doi copii și stăm șase într-o garsonieră”.
Să revedem imaginea: venituri mici –
costuri mari. Nemulțumirea e cvasi-generală și justificată. Se
ajunge la soluții radicale și cam egoiste („nu am nevoie de
căldura lor – ori îmi plătesc chirie pentru țevile care îmi
trec prin casă, ori le tai”). Aici începe toată tragi-comedia:
Dulcea și infama răzbunare! Iar de aici până la război total nu
e decât un pas. Se ajunge astfel la situații ireconciliabile,
daune, poliție, controale, sancțiuni, dușmănii de-o viață. În
momente din acestea legile tac. Degeaba le spui ce scrie în lege, că
nu mai contează. Deja și-au adus aminte cine a inundat pe cine,
cine are mașină străină și restanțe la asociație, cine vine
noaptea târziu și tropăie...
Este drept că unele nemulțumiri se
datorează administratorului. Suntem oameni și asta ne face diferiți
și limitați. Nici atitudinea nu e chiar cea din manualul de
marketing, dar tare aș vrea să-l văd pe ăla care l-a scris cum
rezistă după ce a avut deja patru clienți nemulțumiți, care nu
vor să înțeleagă, sunt setoși de răzbunare și amenință cu
„Primarul”! Iar leafa nu e atractivă deloc...
Am cunoscut o președintă de
asociație foarte energică. Gospodină și veșnic nemulțumită,
cerea de la noi perfecțiune la cote măsurate cu șublerul.
Bineînțeles că i-am dat tot sprijinul, pentru că e bine să
colaborezi cu cineva care se străduie și îi trage și pe alții
după el. Doamna respectivă avea și atestat de administrator așa
că m-am gândit s-o angajez. Putea fi un exemplu bun pentru colegi
și avea și posibilitatea de a contribui la creșterea calității
serviciului. I-am propus, a fost încântată și a preluat funcția
imediat. Se schimbase oarecum atitudinea. Acum avea de dat
răspunsuri, nu de pus întrebări. După două săptămâni a plecat
să se angajeze la un magazin cu materiale de construcții. A zis că
e mai ușor să dea explicații tehnice despre scule și materiale,
decât să trateze cu locatarul de la bloc. „Și asta e leafă?
După ce mă cert cu toți nebunii abia îmi ajung banii de
calmante!”
Abonați-vă la:
Postări (Atom)